21 oktober 2015

Resemånad dag 1-2

Så igår hände det väl inte så jätte mycket! Det var mycket sitta och vänta och två längre flygningar. Taxin gick från huset klockan 11, så fram tills dess var det bara att vänta och se till att allt var packat. Jag sa hejdå till mina värdföräldrar på morgonen och den stora när hon blev körd till skolan. Den lilla, min lilla miss special var nog tuffast att säga hej då till... När jag gick ut igenom dörren började hon skrika och gråta, får väl erkänna att jag fällde några tårar bakom mina solglasögon, det var jobbigt! Taxichauffören till O'hare var från Pakistan men han äskade Sverige så när det var dags att betala för resan, ca 50 dollar sa han att han bjöd på resan, detta mina vänner händer endast här i USA!

Var framme vid O'hare tidigare än jag förväntat mig, så fick sitta och vänta tre timmar på flygplatsen, kanske inte var så party men eftersom jag inte ätit på 1,5 dagar bestämde jag mig för att köpa en bagel med philadelphiaost och en banan, lite roligt, det kostade mig lika mycket som en vatten flaska... Min första flygning var ner till Texas, den var på 3 timmar, sen vänta där i 2 timmar för att därifrån flyga till Portland, en liten tur på cirkus 4 timmar. Jag var framme i Portland lokal tid 21,15. Där hade jag valet att ta tåget i 40 minuter eller en taxi. Jag valde e taxi, hade fruktansvärd huvudvärk och släpa min 51 pound väska kändes inte så lockande i en okänd stad mitt i natten. Så 40 dollar fattigare, men klart värt det! När jag kom fram till Hostelet möttes jag av en väldigt lång och brant trappa upp till entrén, inte precis vad man vill se efter 14 timmars resande, men på något sätt lyckades jag tråckla mig upp med bagage, handbagage och väska på ryggen. Jag tror jag somnade så fort mitt huvud snuddade kudden.

Jag bor på HI (hostel international) Portland, det är en gammal byggnad i Portlands hjärta, som de själva beskriver det. Hittills har jag fått en bra intryck! Trevlig personal, rent, bra priser... Jag bor i ett "girls dorm", ett rum med bara tjejer. Bodde en svensk dam här som checkar ut idag, och i morse vid frukosten träffade jag en au pair från Danmark som bor norr om Chicago... Liten värld. Var precis och tog en liten promenad i området, duggar och är tråkigt väder, men gillar Portland! Det är väldigt mysigt. Köpte lite bomullstussar och topps på vägen hem och Mc'nCheese jag kan laga ikväll, tänkte leva snålt denna resa, min budget är inte särskilt stor.

Update: Kom precis hem från en "happy hour tour" som hostelet anordnade. Vi gick runt i Portland och testade olika drinkar och barer. Det var bara jag och min nyfunna vän Lucy från England och den äldre herren som guidade oss, men det var så skoj! Portland är jätte mysigt. Jag och Lucy har handlat och skall laga mat dessa dagarna jag är här tillsammans så vi sparar pengar, Lucy är i min ålder och jätte gullig. På Fredag skall vi ta en tour med ett företag upp till Colombia river, så får förhoppningsvis se lite vacker natur och vattenfall! Ser fram i mot det jättemycket, såg några coola bilder på hemsidan. Och imorgon skall vi besöka Washington park och något mansion som sägs vara hemsökt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar