21 juni 2015

När tankarna snurrar runt

Jag har skrivit tidigare att jag nästan är säker på att jag vill förlänga. Nu är jag nästan säker på att jag vill åka hem. Jag har funderat mycket de senaste veckorna och kommit fram till några saker. Största anledningen att jag har velat förlänga är att jag har en fix idé om hur au pair livet skall vara, hur glamoröst det är, hur stora vackra hus man bor i, hur mycket fritid man har. Men det är inte verkligheten! Att vara au pair är fantastiskt roligt, missförstå mig inte! Men de är inte som man ser på TV, de flesta familjer bor i medelstora hus i medelklassområden. Och nej, man har inte massa fritid, man har tid att utforska det mesta man vill se, men 85% av tiden umgås man med sin värdfamilj. Min fix idé stämmer inte med verkligheten.

Jag vill resa, resa och se mer av USA, men jag har börjat fundera på om jag verkligen skall vara au pair för att göra det. Jag kan resa hela livet, och jag har börjat att längta hem lite... Jag har även börjat längta efter att skaffa mig ett liv där hemma, börja plugga alt. göra lumpen, flytta hemifrån, skaffa en partner (och om inte det funkar ett husdjur) ;), börja leva. Du är fortfarande bunden när du är au pair, du är fri från ditt hem, men du är bunden till din nya familj.

MEN jag kommer aldrig ångra detta året, jag har lärt mig så mycket, växt som person, fått nya perspektiv på saker, allt jag har hoppats på. Vänner för livet, minnen för livet, en till familj här på andra sidan Atlanten. Det kommer säkert komma dagar då jag längtar tillbaka och ångrar att jag åkte hem, 9 månader till är ingenting, men jag vill inte att min rädsla för framtiden, min rädsla för att åka hem skall tvinga mig att stanna längre.

Sen är det inte alltid helt lätt att hitta en bra ny familj, en familj som du skall känna dig bekväm med. Så varför stannar jag inte i Chicago? Därför att jag är färdig med Chicago och alla mina vänner åker hem detta året. Jag känner mig nöjd och glad, jag hade ett bra år, jag kanske inte skall tråna efter mer, det kanske bara slutar i ett platt fall?

Har börjat kika lite på resemånads alternativ. Som det ser ut nu i min planering börjar jag med 2 veckor på Hawaii, en vecka av dem två skall jag åka på en tour, där får man se regnskog, vulkaner, stränder, vattenfall, korallrev m.m. Sen bär det av till Portland, L.A, Las Vegas och slutligen Florida. Kan komma att bli ändringar på vägen ju mer jag planerar, men avslutar antagligen i Key West :)

Typiskt, skulle skriva om konserten igår... Får bli imorgon istället!

1 kommentar:

  1. Sofie Ejserholm21 juni 2015 kl. 22:39

    Du kommer säkert ändra dog många gånger till. Det är svårt att säga vad du tycker om 9 månader. Hur som haver, sköt om dig massor så ses vi när du kommer hem, oavsett om de är om 9 månader eller 1år och 9 månader. Massa kramar, loce you <3 <3

    SvaraRadera