26 augusti 2014

Ambassadbesöket

Haha, vet verkligen inte vad jag oroade mig över. Allting var superlätt och gick så smidigt! Men det gör det väll om man är i tid och har. Ordning på alla papper.

Jag tog bussen vid 9 tiden i morse, och hoppade av vid ambassaderna. Amerikanska går inte att missa, det är den enda med stora betongstaket, vakter som bombscannar bilar och höga murar. Den långa kön jag hört talas om var inte i sikte, stod bara en kille innan mig i väntan på att gå igenom säkerhetskontrollen. Damen i luckan ropade fram mig, jag fick visa pass, ta av mig jackan och visa skosulorna. Efter utfrågningen vad jag hade i min väska fick jag komma in i själva kontrollhuset. Där fick jag gå igenom en scanner och de röntgade väskan samt tog beslag på mina elektroniska prylar. Vatten flaskan fick jag ta med in efter ett ganska bryskt "smell or drink it", jag valde det senare.

Efter jag tagit mig igenom kontrollen så var jag inne på själva ambassadområdet, och fick följa de gula markeringarna till själva byggnaden. Inne i väntrummet fick jag ta en nummerlapp och sitta och vänta på min tur. Det var bara 2 innan mig så det gick väldigt snabbt. Damen i luckan tog mitt pass och mina papper, fick tillbaka några av dem med en gång. Sen fick jag vänta igen, och till min glädje var Louise, en av tjejerna som jag skrev om igår och skulle dit tidigare än mig fortfarande där så vi satt och pratade.

Ungefär 50 minuter fick jag vänta innan jag blev uppropad, man fick lyssna noga, ganska svårt att höra vad de sa ibland. I första luckan kontrollerade en man mina mapper och tog mina fingeravtryck och sen fick jag sitta igen. Efter ungefär en halvtimmes väntan till fick jag gå till intervjun, damen där frågade när jag tog studenten, vad jag gjort sen dess, vart jag skulle bo, hur många värdbarn jag skulle ha och deras ålder. Sen var hon nöjd, och gav tillbaka mitt visa godkänt.

Jag hade inga problem idag, men hörde flera folk som hade det, Louise hade ett papper för lite, ngt brev från sin organisation, men hon kommer bara att kunna skicka in det, så antar att så länge man har seviskvittot, DS-blanketterna, pass och foto löser sig det mesta, man kan skicka in. Men klart bäst verkar det varas att ha alla papper under kontroll till och börja med :-)

Nu är det 2,5 h till tåget går hem, sitter på vandrarhemmet och väntar, ser på VM dressyren. Heja Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar